#logo { margin-top: 10px !important; margin-bottom: 10px !important; }
فن عربي

فيديو – المواجهة الأولى بين عمر كمال وحمو بيكا… سر الخلاف الحقيقي واتهامات متبادلة

استضاف الإعلامي وائل الإبراشي من خلال برنامجه “التاسعة” المذاع عبر شاشة القناة “الأولى المصرية” كل من مطربا المهرجانات حمو بيكا وعمر كمال عبر مداخلة هاتفية لتكون المواجهة الأولى بينهما بعد أزمتهما التي شغلت الوسط الفني في الأيام الماضية.

وأبرز ما جاء على لسان بيكا وكمال في مداخلتهما المطولة مع الإبراشي:

– قال عمر كمال:”الخناقة مش على فلوس، على اتفاقات وأصول، وأول ما يحصل خلاف حمو يفتح لايف ويحكي لمصر كلها:.

– وأضاف كمال:”حم بيكا مشهرنيش ومعلمنيش الغنا أنا شغال بقالي 14 سنة لكن غنيت معاه في 2019، هو كان سبب إني اتعرفت في حتة المهرجانات بس .

– قال كمال رداً على الإبراشي في سؤاله عن مكاسب مطربي المهرجانات:”أنت ماسكنا احنا ما تروح تكلم اللي بيعمل إعلانات وغيره ما الناس كلها بتكسب مطلوب منكسبش، يعني إيه سبوبة ما الناس كلها بتغني، قول لربنا ليه بترزقهم ما إحنا طفحانين وتعبنا، عدينا 30 سنة وشغالين وبنسعى، في فناين بقالهم 30 سنة شغالين وحد قالهم حاجة”.

– وعن السبب الرئيسي للخلاف قال عمر كمال:”وأردف:”كان في اتفاق بيني وبين بيكا على 4 أغاني، وبعد وضع كل شخص أغنية من أغنيتين في القناة الخاصة به على موقع الفيديوهات يوتيوب، طلب بيكا مني أغنية “الدنيا بتجرح”، لكي يبيعها لأحد الأشخاص، وبالفعل باعها دون إعطائه ثمن هذه الأغنية، رغم إنتاج كمال لها، وتوقف الإنتاج بينهما”.

بينما قال حمو بيكا:”الخلاف مش على فلوس ده القصة كلها 10 آلاف جنيه.. المشكلة إن أنا اتفقت على أغنية وهو موجود فيها وهو طلع نكر الكلام ده وقال مقاليش عليها، المشكلة مشكلة تقدير لما تخليني اطلع الناس بتوعي واجيلك ونتفق وبعد كده اتصل بيك تقولي جاي وبعدين متجيش وتقفل التليفون”.

– وردا على ما قاله عمر كمال بأنه ضمنه في سيارة قيمتها 2 مليون جنيه، قال حمو:هو أنا لو معايا 2 مليون إيه اللي هيخليني أغني، أنا أهراكب عربية بـ 2 مليون جنيه بس جايبها قسط بدفع كل شهر 70 ألف جنيه.. وبقالي أكتر من شهر منزلتش أفراح لا خاصة ولا عامة”.

– وأردف بيكا:”أنا الي شهرت عمر كمال هوصوته حلو بس محدش يعرفه”.

– وتابع بيكا:”عمر كمال مش بيلتزم معايا بمواعيد الشغل وهو بيتهرب من فلوس اليوتيوب، أنا مسامح على الفلوس اللي أخدها من ورايا”.

– وعن سوق المهرجانات قال بيكا:”أنا أستاذ في لعبة المهرجانات، وهي مش قصة فلوس، لكن حب الناس نعمة من عند ربنا وكنز، ولما جالي عمر كمال، مكنش حد يعرفه، وقناته على يوتيوب مكنتش متشافة، ومن قيمة 3 أو 4 سنين، مكنش فيه غير صوتي أنا في الشارع، واتصل بيا قالي أنا عمر كمال صاحب أغنية الغربة، وعاوز أوصل الطبقة اللي أنت فيها اللي هي صوت الشارع، والناس كلها تسمعه، فسجلت له أغاني شمس المجرة، ومساء النقص، وبعد ما اتعرف، جه في خياله أنه يعمل كل مرة أغنية تسمّع وده غلط، وأنا سبب من أسباب شهرته”.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
%d مدونون معجبون بهذه: